Spis treści:
I.PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja pracy przedszkola opracowana na podstawie:
II. CELE KONCEPCJI PRZEDSZKOLA
1.Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój.
2.Rozwijanie u wychowanków takich cech charakteru, jak: dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania.
3.Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym:
- Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka,
- Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.
4.Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
5.Opracowanie i wdrożenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
6.Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu.
II. WIZJA PLACÓWKI
III. MISJA PLACÓWKI
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.
Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspieramy jego aktywność i kreatywność , pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier. Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie z sobą i środowiskiem.
Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny – dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują.
Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu. Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
Wyznajemy motto: „Jestem Działdowianinem, Polakiem, Europejczykiem; jestem częścią świata” z pokreśleniem tradycji rodzinnych, regionalnych i narodowych.
Dziecko w naszym przedszkolu:
• czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
• jest akceptowane takie, jakie jest,
• ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
• jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
• uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie,
• uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
• poznaje swoje prawa i obowiązki,
• osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
A. MOCNE STRONY PZEDSZKOLA:
• Wykwalifikowana kadra przedszkola, wszyscy nauczyciele mają studia wyższe; większość nauczycieli posiada stopień n-la dyplomowanego;
• Atrakcyjna oferta edukacyjna;
• Autorskie programy pracy;
• Zajęcia dodatkowe dostosowane do umiejętności dzieci;
• Wysoki poziom pracy wychowawczo-dydaktycznej;
• Ciekawe, nowoczesne metody pracy;
• Udział dzieci w konkursach, przeglądach i akcjach na skalę ogólnopolską;
• Dobry klimat i atmosfera w Przedszkolu;
• Dobre wyposażenie w pomoce i zabawki;
• Odpowiednie przygotowanie dziecka do szkoły;
• Szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym;
• Wysoki poziom zadowolenia rodziców-powodzenie placówki w środowisku;
• Skuteczne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa: określone procedury bezpieczeństwa dzieci;
• Smaczne i zdrowe żywienie dzieci, przestrzeganie procedur przygotowywania posiłków; stosowania zasad wynikających z systemu HACCP;
• Dokonywane są przewidziane prawem przeglądy budynku, placu zabaw, urządzeń gazowych, elektrycznych i p.poż.
B.SŁABE STRONY PRZEDSZKOLA
• Brak pomieszczenia wykorzystywanego do konsultacji z rodzicami; do przygotowywania się do zajęć przez nauczycieli;
• Brak pomieszczeń na zajęcia dodatkowe;
• Niewystarczająca ilość sprzętu komputerowego do pracy personelu.
V. KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA
• Tworzenie warunków do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami,
•Modelowanie, projektowanie, pobudzanie zdolności dziecka poprzez stosowanie metod wyzwalających jego aktywność,
•Wzmacnianie Pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnianie osiągnięć oraz rozszerzanie ofertyedukacyjnej.
VI. KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI
PRACA Z DZIEĆMI
ZADANIA |
FORMA REALIZACJI |
TERMIN |
OSOBA ODP. |
UWAGI |
Adaptacja dziecka w przedszkolu |
Rozpowszechnienie informacji prezentującej działalność przedszkola Realizacja „Programu adaptacyjnego” Organizowanie warunków działalności przedszkola pozwalających na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji przedszkola przez dzieci i rodziców. |
Od marca każdego roku Od czerwca każdego roku Cały rok |
Dyrektor, wyznaczone n – lki n – lle dzieci młodszych |
|
Diagnoza przedszkolna |
Diagnozowanie umiejętności, potrzeb poprzez obserwację dzieci, analizę wytworów działalności dziecięcej Diagnozowanie umiejętności dzieci na podstawie analizy wywiadu z rodzicami |
Diagnoza wstępna, śródroczna, końcowa wrzesień |
Wszystkie nauczycielki |
|
Wspomaganie i edukacja dzieci |
Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwijania potencjału dzieci Umożliwianie dzieciom swobodnego wyboru aktywności zabawowej Realizacja programów autorskich zatwierdzanych na dany rok przedszkolny Stwarzanie warunków do autoprezentacji swoich zainteresowań, hobby na forum grupy, przedszkola Uczestniczenie w konkursach przedszkolnych i ogólnopolskich |
Cały rok
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki Nauczyciele – autorzy Wszystkie nauczycielki |
|
Uczenie dzieci wyrażania uczuć i emocji |
Wykorzystanie naturalnych sytuacji do rozpoznawania i radzenia sobie przez dzieci z emocjami Wykorzystanie bajek w rozpoznawaniu, nazywaniu emocji Rozwijanie odporności emocjonalnej poprzez uczestniczenie w prezentacjach artystycznych, scenicznych przed zaproszonymi gośćmi |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
|
Rozwijanie pożądanych cech charakteru |
Opracowanie wspólnie z dziećmi „Kodeksu grupowego” Przybliżenie dzieciom „Praw dziecka” Opowiadanie bajek w kontekście kształconych cech charakteru Wykorzystywanie zabaw kształtujących charakter Wprowadzenie i modyfikowanie, systemów motywacyjnych” zgodnie z możliwościami i potrzebami dzieci |
wrzesień Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
|
Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia |
Realizowanie programu profilaktyki przedszkola Realizowanie ogólnopolskiego programu „Bezpieczne przedszkole-bezpieczne dziecko” |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki Nauczyciele - autorzy |
PRACA Z RODZICAMI
ZADANIA |
FORMA REALIZACJI |
TERMIN |
OSOBA ODP. |
UWAGI |
Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodzicami |
Ustalenie konsultacji pedagogicznych nauczyciela z rodzicami Zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte Zapraszanie na uroczystości przedszkolne Organizowanie spotkań rodziców z psychologiem i pedagogiem Prezentowanie na tablicach, stronie internetowej dla rodziców ciekawych publikacji, gotowych rozwiązań i podpowiedzi do różnych sytuacji pedagogicznych i wychowawczych Aktywizowanie członków Rady Rodziców do przekazywania informacji pozostałym rodzicom o planowanych działaniach przedszkola |
Wrzesień każdego roku 2 razy w roku Wg kalendarza imprez 2 – 3 razy w roku szkolnym Na bieżąco Cały rok |
Wszystkie n – ki Wszystkie n – lki Odp. N – lka Psycholog, pedagog Odp. N – lki Dyrektor Przewodniczący Rady Rodziców |
|
Włączanie rodziców w działania przedszkola |
Angażowanie rodziców w życie przedszkola i grupy (uroczystości, konkursy) Angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola np.:
Współorganizowanie przedsięwzięć: „Cała Polska czyta dzieciom” „Góra grosza” |
Wg planu |
Wszystkie n – lki, dyrektor odp. N - lki |
PRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
ZADANIA |
FORMA REALIZACJI |
TERMIN |
OSOBA ODP. |
UWAGI |
Przybliżenie założeń pracy placówki w środowisku lokalnym |
Zapraszanie innych placówek oświatowych na uroczystości przedszkolne, teatrzyki Zapraszanie władz samorządowych do udziału w wydarzeniach przedszkola Prezentowanie działalności przedszkola w lokalnej gazecie Udział dyrektora w sesjach Rady Gminy i przedstawianie nurtujących problemów przedszkola |
Wg planu imprez i uroczystości Cały rok 2 – 4 razy w roku |
Dyrektor, wszystkie n - lki |
|
Udział w akcjach charytatywnych na rzecz środowiska lokalnego |
Udział dzieci w organizowanej akcji „Szlachetna paczka” „Góra grosza” Udział dzieci w zbiórce rzeczy, żywności dla zwierząt z fundacji „Emir” Udział w dzieci w występach na rzecz „Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy” Zbiórka nakrętek finansujących wczasy rehabilitacyjne, sprzęt dla dzieci niepełnosprawnych Akcja „Sprzątanie Świata” – promowanie zagadnienia ekologii |
Grudzień Grudzień Styczeń luty Styczeń Cały rok |
Dyrektor, wszystkie n – lki Personel przedszkola n – lki, społeczność przedszkolna |
|
Współpraca z Miejskim Domem Kultury |
Uczestniczenie w imprezach organizowanych przez MDK Udział dzieci w organizowanych gminnych konkursach plastycznych, recytatorskich |
Wg zaproszeń Cały rok |
Dyrektor wszystkie n – lki |
|
Współpraca z Biblioteką Miejską |
Uczestniczenie w zajęciach bibliotecznych Udział w konkursach organizowanych przez bibliotekę Uczestniczenie w akcji społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, słuchanie bajek czytanych przez pracowników instytucji wspomagających rozwój dziecka |
3 razy w roku lub częściej Wg zaproszeń maj |
Dyrektor, wszystkie n – lki |
|
Współpraca z Komendą Policji |
Uczestniczenie w akcji „ Bezpieczny przedszkolak” Organizowanie cyklicznych spotkań z funkcjonariuszami policji nt. „ Bezpieczeństwo w domu, przedszkolu, na podwórku i na drodze” Uczestniczenie w konkursach wiedzy i plastycznych organizowanych we współudziale Powiatowej Komendy Policji oraz Straży Miejskiej Kontrola autobusów przed wyjazdem na wycieczki z dziećmi |
Wrzesień – październik Wg planu spotkań Wg zaproszeń Wg planu wycieczek |
Dyrektor Wszystkie n –lki |
|
Współpraca z Parafią |
Uczestniczenie dzieci w katechezie Udział dzieci w „Jasełkach” Organizowanie spotkań z wolontariuszami, księżmi i zapraszanie do udziału w wydarzeniach przedszkolnych |
2 razy w tygodniu Grudzień Wg planu spotkań |
Dyrektor Wszystkie n – lki |
|
Współpraca ze Szkołą Podstawową nr 3 i Gimnazjum nr 2 |
Uczestniczenie dzieci w spotkaniach, zajęciach organizowanych przez szkoły |
Wg zaproszeń i planu spotkań |
Dyrektor wszystkie n-ki |
|
Współpraca z PP |
Współpraca z psychologiem na życzenie rodziców. Spotkanie psychologa z rodzicami i nauczycielami w przedszkolu – wykład, pogadanka |
Wg planu spotkań lub potrzeb |
Wszystkie n - lki |
|
Współpraca ze Strażą Pożarną |
Wycieczka do siedziby Straży Pożarnej - prelekcje związane z bezpieczeństwem |
Kwiecień, maj 4-6 latki |
n - lki |
|
Współpraca z Pocztą Polską |
Wycieczka dzieci na pocztę – poznanie budynku, rozmowa z pracownikami, poznanie funkcji poczty |
Wg tematyki zajęć Wszystkie dzieci |
n - lki |
|
Współpraca z Pogotowiem Ratunkowym i PCK |
Spotkanie z ratownikami medycznymi i wolontariuszami PCK – pokaz i nauka udzielanie pierwszej pomocy |
Wg tematyki zajęć 4-6 latki |
n - lki |
|
Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej |
Organizacja zbiórki książek i zabawek dla dzieci z rodzin niżej uposażonych finansowo |
Listopad, grudzień |
n - lki |
|
Współpraca z lokalnymi zakładami pracy (np.: szewc, krawcowa, fryzjer itp.) |
Organizacja wycieczek w celu zapoznania dzieci z charakterem wykonywania danego zawodu (nie tylko rodziców) |
Wg tematyki zajęć |
n - lki |
|
Współpraca z Nadleśnictwem Lidzbark |
Spotkanie z leśnikiem w przedszkolu, pogadanki, wycieczka do szkółki leśnej |
Wg planu spotkań |
n - lki |
|
Współpraca z Urzędem Miasta |
Zapoznanie z pracą i burmistrza i urzędników oraz zwiedzanie zamku |
Wg zaproszeń |
n - lki |
VII. CELE STRATEGICZNE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
E. Gruszczyk-Kolczyńskiej; kinezjologii edukacyjnej, edukacji polisensorycznej, metody projektów, kinezjologii edukacyjnej Denisona, pedagogiki zabawy „Klanza”; muzykoterapii; gimnastyki twórczej R. Labana i K. Orffa, technik parateatralnych; metody I. Majchrzak; techniki mandali; metod aktywizujących,
VIII. MODEL ABSOLWENTA
Nasz absolwent jest:
• dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
• wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
• jest aktywny, samodzielny,
• twórczy i otwarty,
• wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
• ma pozytywny obraz własnego „ja”,
• umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
• stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
• ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
• odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
• ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Niniejsza koncepcja pracy jest: